Csillagkapu - A sorozat
Gondolom, sokan emlékszünk még Roland Emmerich 1994-es kasszasikerére, a Stargate
-re. Nem volt valami nagy durranás, a látványeffekteken és az alapötleten
kívül igazából nem nyújtott maradandót. Ez azonban elég volt ahhoz, hogy
a mozik nézőterét megtöltse, úgy Amerikában, mint az egész világon. Nem is
keltett különösebb meglepetést, amikor a jogok tulajdonosa, az MGM
- tudjátok, az a bizonyos oroszlán - 1997-ben bejelentette, hogy tévésorozat
formájában folytatja a történetet. Annál inkább meglepett mindenkit, amikor
Emmerichet és Dean Devlint, az eredeti koncepció két kiagyalóját a producerek
fenéken billentették. Hiába minden apelláta és pereskedés, a stúdió hajthatatlan
maradt. De talán nem is baj. A végtermék ugyanis, számos hibája mellett is
sokkal színvonalasabb, mint az eredeti mű.
Kezdjük a szereplőkkel: a sorozat megőrizte a film legfontosabb
figuráit, élükön Jack O'Neill ezredessel és Daniel Jacksonnal, az archeológussal
és nyelvtudóssal. Míg azonban az eredeti Stargate sztárjai (Kurt Russell
és James Spader) egyértelműen a fizetési csekkre hajtottak, közben olyan
recsegő-ropogó alakítást nyújtva, hogy Pinokkió is könnyedén lekörözte volna
őket - jellemző egyébként, hogy Russell egy interjúban megemlítette, legélénkebb
emléke a forgatásról az, milyen jókat dunebuggyzott a sivatagban -, addig
a sorozathoz O'Neill szerepére a MacGyverből jól ismert, sármos Richard
Dean Andersont nyerték meg, Jacksonnak pedig Michael Shankset, aki szintén
lazán többet nyújt elődjénél. Az új szereposztásban fontosabb feladat jut
még Samantha Carter századosnak (Amanda Tapping), aki nő létére nemcsak hogy
katona, de még asztrofizikus is, Teal'cnak (Christopher Judge), aki nevéhez
hűen idegen - illetve ember, csak nem a Földön született, és egyéb kisebb
hibái is vannak (például egy gonosz kukac helyettesíti az immunrendszerét),
és végül, de nem utolsó sorban Hammond tábornoknak (Don S. Davis a Twin Peaksből), aki a film nevetséges West tábornokát váltotta le.
A sorozat jelentős koncepcióváltással indul, itt ugyanis
az idegenek valójában a már fent említett kukacok, amik gazdatestekbe költöznek
be, átvéve azok irányítását. Ráadásul Csillagkapuból sem csak kettő van,
hanem feltehetőleg több millió, szerte a galaxisban. Ezek dimenzióközi mesterséges
féregjáratokat generálnak, melyeken keresztül az ember pillanatok alatt egy
másik bolygón találhatja magát. A goa'uldoknak elnevezett gonosz idegenek,
mint kiderül, többször is megfordultak Földünkön, és ezrével cipelték el
szerencsétlen fajtársainkat gazdatestnek illetve rabszolgának. A sorozat
hősei tehát bárhová mennek is, legtöbb helyen emberi társadalmakra bukkannak,
a legkülönbözőbb életkörülmények között: nomád mongolok, génsebészetileg
tökéletesített ókori görögök, vikingek vagy épp hiperfejlett csillagutazók
fogadják őket.
A történetek nem a legeredetibbek - persze manapság már
ember legyen a talpán, aki valami egészen újat próbál kitalálni - és helyenként
a megoldásokat is túlegyszerűsítik, de az igazán szimpatikus benne az, hogy
minden résztvevő részéről érezni a lelkesedést, amivel a munkáját végzi,
dolgozzon bár a kamera előtt vagy mögött. Mellesleg a stáb nagy részének
köszönhetjük a TV3-on mostanság Végtelen határok címen futó új Outer Limitset is, tehát van fogalmuk a színvonalas sci-firől. A már fölemlegetett történetek leginkább a Star Treket idézik, és erről eszembe jut még valami. A sorozat egyre inkább hasonlít számomra az eredeti, '60-as évekbeli Trek
re, abból a szempontból, hogy a sztorik másodlagosak a fokozatosan egyre
jobban kidolgozott karakterek mellett. A főszereplők ugyanis az epizódok
nagy részében egymással vannak elfoglalva, rokonszenves csípkelődésük egyik
fontos forrása a forgatókönyvek humorának. És ezzel megint egy olyan ponthoz
érkeztünk, ahol érdemes kidomborítani a film és a sorozat közti különbséget:
a filmből ugyanis szinte teljes egészében hiányzott a humor, hacsak azt nem
tekintjük viccesnek, hogy a macho katonák lépten-nyomon kiszúrtak a teszetosza
Daniel Jacksonnal. Az új O'Neill is összetettebb figurára sikerült elődjénél,
aki mindössze magába roskadva búslakodott és száraz parancsokat osztogatott.
Richard Dean Anderson humort és iróniát visz karakterébe, O'Neilljét katona
létére örök lázadóvá teszi, aki (Kirkhöz hasonlóan, lásd Trek) nem habozik ellentmondani feletteseinek, ha a véleménye különbözik az övéktől.
Végül még két érv a sorozat mellett: habár az epizódokat korántsem integrálja annyira egységes egésszé, mint mondjuk a Babylon 5,
mégis érdemes minden részt figyelmesen nézni, mert majdnem mindegyikben
megjelenik valaki vagy elhangzik valami, amire később aztán visszautalnak,
sőt, ami még ritkább tévés berkekben, ezek a dolgok előbbre is viszik a nagy
sztori-ívet. Tehát a Csillagkapu kicsit olyan, mint egy óriás puzzle,
vagy egy számítógépes kalandjáték, ahol gyűjtögetni kell az információmorzsákat,
hogy a végén összeállhasson belőlük a megoldás, egy nagyobb kép. És, ha némileg
kaotikusan kezeli is a különböző kultúrák mitológiáit, mindenképpen fölkelti
az ember érdeklődését a téma iránt.
Mindenkinek javaslom, tegyen egy próbát a TV3-on futó sorozattal, ha
kellőképp nyitott, nem fog csalódni benne. Ami az
amerikai fogadtatást illeti, arról csak annyit, hogy a pilótafilm alapján
az MGM kapásból 44 részt rendelt belőle, és azóta már a rendelt epizódszám
88-ra emelkedett. A Showtime csatorna június végére ígéri a harmadik szezon
sugárzásának megkezdését, a hozzánk közelebbi német RTL II most ismétli az
első szezont, és ha minden igaz, utána leadja a másodikat is. A sorozat tehát
külföldön már sínen van, remélem, sikerül megtalálnia magyarországi rajongótáborát
is.
Akit érdekelnek a Csillagkapuval kapcsolatos legfrissebb
hírek, epizód-ismertetők, sőt, interaktív játékok is, az látogasson el a
www.sg-1.net címre! Nem bánja meg!
Írta : Németh Attila, 1999. márc. 25