RDA & Michael Greenburg
TV-Gen Online beszélgetés
1998. szeptember 9.
TVGEN: Üdvözlöm Önöket a Prevue Online/TV_GEN
beszélgetésen Richard Dean Andersonnal, a Stargate SG-1 sztárjával és Michael
Greenburggel, aki a produkciós partner.
TVGEN: "Melyik sorozatot szeretted
a legjobban csinálni, a MacGyvert vagy a Stargate-et?"
RDA: A Legendet. Bizony, a Legendet.
Mike és én voltunk a gyártásvezetők. Mint színész és mint producer, ez
volt a legszórakoztatóbb munkám, minden reggel örömmel mentem dolgozni.
Fájó pont ez az életünkben, nagyon hiányzik. Ne értsetek félre, sok dologgal
járt, de a munka látványos és rendkívül élvezetes volt, nagyon szerettük.
TVGEN: "Szoktátok egymást ugratni?"
MG: Néha olyan jeleneteket adunk Ricknek,
amik nem működnek.
RDA: Az nem ugratás, hanem normális
jelenség!
MG: Sose volt ez amolyan ugratós show.
De megpróbálok felidézni néhányat. Talán addig térjünk a következő kérdésre.
TVGEN: "Az eddigi epizódok közül melyik
a kedvenced és miért?"
MG: A kétórás bevezető film, mert
ahhoz volt a legtöbb pénzünk!
RDA: Nem is tagadhatod, hogy producer
vagy!
MG: Kedvencem? Hm...
RDA: Megosztott vagyok ebben a kérdésben,
mert mint színész, a "Brief Candle" epizód a kedvencem, amiben 100 éves
leszek. Rám tették azt a sok sminket meg minden. Maga a történet sose jutott
el a tudatomig. mert darabokban forgattuk és utólag szerkesztették össze,
úgy hogy egy csomót kihagytak belőle.
MG: Ki kellett vágnunk 16 percet,
mert mi egy 42 perces show vagyunk.
RDA: "Cold Lazarus" is jó volt, a
szerep kettősségének köszönhetően és egy érzelmes szál is volt a cselekményben,
amelyben fellibben a fátyol O'Neill múltjáról, a halott fiáról és szembe
kell néznie a tragédiával - szívesen játszottam. Egy mozgáskontroll-effektus
segítségével pedig beszéltem saját magammal. Tulajdonképpen sokszor leforgattuk
azt a jelenetet. És volt egy osztott kép részem is, elfelejtettem az epizód
címét, ahol két különböző ONeillt játszottam. Az is érdekes volt.
TVGEN: "Mennyi idő kell egy-egy rész
leforgatásához és elkészítéséhez?"
MG: Hét és fél napba telik a fő filmezés,
ezen kívül egy és négy nap közti idő kell az úgynevezett második fázishoz,
ami olyan elemeket tartalmaz, melyeket a vizuális effektusokhoz vagy akciójelenetekhez
használunk. Ezekben néha a főszereplők, mint Rick is, szerepelnek. És ez
még csak a fényképezés. Ezek után következik az utómunkálat, ami a vizuális
effektusoktól függően négy vagy akár nyolc hétig is eltarthat.
TVGEN: "Michael, milyen Richarddal
ilyen régóta együtt dolgozni?"
MG: Nagyszerű. Úgy értem, nagyon jól
ismerjük egymást. És ha filmezésről van szó, hasonlóan gondolkodunk arról,
hogy készítsük a műsort, hogyan filmezzük, kivitelezzük, szerkesszük stb.
Szóval, szerintem ez rendkívül jó helyzet Ezenkívül sok olyan dolgot észrevesz,
amit én nem.
TVGEN: "Richardnak Először is hadd
gratuláljak leányod születése alkalmából. A kérdésem: megtudunk-e valamit
Jack múltjából? Szóval, találkozunk-e valamelyik családtagjával?"
RDA: Remélem. Jelenleg 88 epizódra
kaptunk megbízást a Showtime-tól. És persze ott vannak az ismétlések, ki
tudja, meddig tart majd. Most megtehetjük, hogy a földhözragadt karakter
földhözragadt múltbeli elemeit felfedezzük. A mozifilmben arról volt szó,
hogy O'Neill elvesztette a fiát, így ennek az érzelmi oldalával foglalkoztunk,
azzal, hogy O'Neill hogy néz ezzel szembe, persze sci-fi módon. Tehát nyitva
áll előttünk a lehetőség, hogy a többi szereplőt is felfedezzük. Megtudhatjuk,
mi történik O'Neill-lel, mikor este hazamegy, mikor eltűnik a Cheyenne
hegyekből, kivel van, hová megy. Mostantól kezdve ezzel is foglalkozhatunk,
ami szerintem nagyon érdekes lesz, rengeteg különleges effektussal.
TVGEN: "Mennyiben különbözik a Stargate
SG-1 készítése a MacGyvertől?"
RDA: Hát, sokféle eltérés van. Mindkettő
a gyártással kezdőik. Jól működő gépezetnek kell lennie, hogy megkapjuk
azt, amit akarunk. MacGyver egy gondolkodó ember akcióshow-ja, ha úgy tetszik.
A Stargate egy sci-fi műfajú sorozat. Ezért nagyobb hangsúlyt fektetünk
az effektusokra. Mike sokkal többet tud erről, mint én. Nemcsak egyszer
technikai elemekkel, hanem pl. blue screennel is dolgozunk. MacGyver története
elég egyenes volt, mert amikor a szereplő meglátta a problémát, azonnal
elkezdte megoldani. Láttuk, hogy egy ember szembe került egy problémával,
láttuk, a megoldás elemeit, aztán láttuk, ahogy összeillesztette őket és
megoldotta a problémát. A Stargate nyilvánvalóan több vizuális elemet is
tartalmaz, mert a tartalom is más: a galaxisban járkálunk, tehát egy kicsit
több van a dologban. Ahelyett, hogy beugrom a jeep-be és megmentek egy
veszélybe került hölgyet, átmegyek a csillagkapun és megmentek egy bolygót.
MG: Ennek megfelelően a szállítási
költségvetésünk is sokkal nagyobb!
TVGEN: "Szeretem a Stargate humorát.
Néhányuk spontán?"
MG: Van benne humor? Igen, azt hiszem.
Rick a felelős a nagy részükért. Nagyon jól ért hozzá, mint az a Legendben
is látható.
RDA: Mikor Mike és én aláírtuk a szerződést
a projekthez, volt néhány fontos találkozónk az MGM fejeseivel. Szerették
volna, hogy vegyünk részt benne. Elkezdtem foglalkozni a témával, jópárszor
megnéztem a filmet, és rájöttem, hogy ha Jack O'Neill-t akarom játszani,
akkor nem utánozhatom Kurt Russellt. Először is nem állna úgy a hajam,
és az általa formált szereplőnek nem igazán volt humorra érzéke. Tehát
biztosra kellett mennem, hogy az MGM engedi, hogy a saját humoromat belevigyem
a műsorba, hiszen körülbelül négy évig tart majd a munka, és az élet túl
rövid ahhoz, hogy ilyen sokáig komolyak legyünk. Így az írott párbeszéd
nagy részét, de legalábbis néhányat belőle kissé manipulálok. Jobban értek
a szerepemhez, mint bárki más, és Isten áldja Jonathan Glassnert Brad Wrightot
és Mike-ot, amiért megengedik, hogy annyi humort és változatosságot vigyek
a szerepbe amennyit igényelek. Mert nem olyan egyszerű elviselni engem
mert hajlamos vagyok a próbák alatt keresni és találni is humoros dolgokat.
TVGEN: "Milyen az, hogy te. Richard,
színész és producer is vagy egyszerre?"
RDA: Magában foglalja az előző választ,
ami az újraírásról szólt. Tulajdonképpen sokat lógtam Mike nyakán, hogy
a producerkedésből tanuljak. Még senkitől nem tanultam ennyit arról, milyennek
kell lenni a kamera mögött. Ez sokat segít, mert Mike és én szinkronban
vagyunk, ami a teljes produkció különböző aspektusait illeti, így keresztül
tudjuk vinni az elképzeléseinket. Mike-nak megvan hozzá a technikai feltétele,
az iskolázottsága meg a tapasztalata.
MG: Ricknek meg nagyszerű ötletei
vannak!
RDA: Én fejjel megyek a falnak, Mike-nak
viszont kész elképzelései vannak.
MG: Ebben a pozícióban erre nagyon
nagy szükség van. Mert minden udvariaskodást félretéve, tényleg van néhány
jó ötletünk. És jó, ha azonnal dönteni tudsz. De tisztázni akarom, az a
közös erőfeszítés, mert Brad a forgatókönyvírás" magja A kósza ötletből
Jonathan és ő építi fel a történeteket. Szóval tényleg fantasztikus és
ritka, hogy négy ilyen tapasztalt és tehetséges ember összejön és meg tud
egyezni. Velünk ez a helyzet. Az az alapfilozófiánk, hogy a legjobb ötlet
nyer.
TVGEN: "Lesznek-e új állandó szereplők
az új szezonban?"
MG: Vannak olyan visszatérő szereplők,
akik most megerősödtek és mind gyakrabban visszatérnek. Mint például Janet
Frasier, az állandó doktornőnk.
RDA: De 42 percben így is öt állandó
karaktert próbálunk szolgálni, így hát.... nehéz egy ilyen jó kis csapatot
ilyen kis idő alatt mindennel ellátni.
RDA: Ezért láthatunk majd a későbbiekben
több kétrészes vagy folytatólagos történeteket, amik néhány epizódon keresztül
tartanak.
TVGEN: "Meglátogatjátok-e megint a
Noxokat?"