Következő cikkünkben arra keressük a választ, hogy miért érdemes a Farscape – Csillagközi szökevények című sorozatot nézni, mennyivel jobb vagy érdekesebb, mint más sci-fi sorozatok.
Rendhagyó módon kezdjük a rossz
tulajdonságokkal, hiszen abból úgy is kevés van. Az egész sorozatot Ausztráliában
készítette a Jim Henson Company, amelynek neve hallatán jogosan merült fel az
emberekben az a koncepció, hogy ez az egész Farscape nem más, mint egy
„Muppet-show az űrben”. Ez részben igaz is lehetne, hiszen számos karaktert
bábokkal keltenek életre a cég profi trükkmesterei, de ennyiben ki is merült az
összehasonlítás. A készítők ugyanis annyira élővé tették őket, amennyire csak
lehetett és a mindenféle huzallal és szerkezettel való mozgatás ellenére igazi
színészi játékot tudtak létrehozni. Némelyik karakter jófiú, mások rendkívül
rosszak, de egyik sem egy szeretetreméltó kis házkedvenc, mely egy tipikus
sztereotípiát képvisel. Úgy kell rájuk tekinteni, mint olyan idegen lényekre,
amelyek túllépik Claudia Black (Aeryn Sun a sorozatban) megfogalmazása szerint
a más sorozatokban felbukkanó „különböző mókás homlokú alienek” fogalmát, sőt ő
maga a Muppetek ellentétének nevezte őket: „Mit nem tenne Kermit sohasem?
Megharapja a másik karját és húsdarabokat próbál lenyelni belőle! Lenyügöző!
Használjuk őket!” Ugyanis ez a rövidke kis idézet is rávilágít arra, a Farscape
célközönsége nem a gyerekek. Hiszen egyáltalán nem az fog az eszükbe jutni,
hogy milyen édesek az a figura, amely éppen Claudia karját csócsálja. A
történések olykor igazán erőszakossá fajulnak, amelyre jó példa amikor egyszer
ő maga is megcsonkítja az egyik társát. A készítők ugyanis nem riadtak vissza
az összes karakter olyan sötét tulajdonságokkal való felruházásától sem,
amelyet más sorozatokban csak elvétve tapasztalhatnánk. A realitás faktora
mégis stabil maradt a sorozatban, még ha gyerekek is nézik, egyértelmű lesz
hogy ki mit miért tesz és sosem esnek át a másik oldalra. A történet magában
hordozza az egyéretlmű üzenetet, hogy minden tettnek vannak következményei. A
sci-fi sorozat világa azonban elszakadt a megszokottaktól annyiban, hogy itt
nem a világot mentik meg valamilyen egyetemes morál alapján, s az írók nem
féltek azt sem beleírni, hogy a jófiúk többször is veszítenek. Mint egy jó
pszichóthriller, a Farscape a napfényben, a kiszámíthatóság világában kezdődik,
aztán ez a gyerekeknek való hullámvasútszerű utazás fokozatosan átalakul egy szokatlan,
nagysebességű pörgő kocsikázásba.
Most pedig 10 pontban
összegyűjtöttük, hogy mi az, amely a Farscapet egyedivé teszi. Alapvetően a
sorozatot úgy írhatnánk le, hogy „x számú földnkívüli egy mentőhajóban”. A
történet szerint ugyanis napjainkból egy földi űrhajós, John Crichton (akit Ben
Bowder alakít) féregjáratokat tanulmányoz a Szökevény-1 nevű egyszemélyes moduljával,
amikor a járat beszippantja és az űr egy teljesen másik részén pottyan ki
belőle. Az út után hamar rádöbben, hogy egy harci szituációban találta magát,
ezért végül leszáll egy hajón, hogy segítséget kérjen. Az utasok a Békefenntartók
(Peacekeepers) elől menekülnek, akik a helyi katonai rezsim. A történet ezek
után az ő kalandjaikról szól, ahogyan próbálnak eliszoklni előlük, innen a
sorozat magyar alcíme is. Két kulcsfontosságú dolgot azonban máris érdemes
leszögeznünk, mely ezt a világot egyedivé teszi:
Az első, hogy Crichton az egyetlen
ember a történetben, mindenki más idegen, s ez merőben eltérő koncepció a „több
ember 1-2 idegen társsal” típusú történetektől. Ráadásul John nem egy jövőbeli,
nagyszerű tetteket végre hajtó fickó, nem egy bátor kapitány vagy egy új Flash
Gordon, hanem napjaink embere, aki a mi szemszögünkből látja az életét. Persze
vannak adottságai, de fogyatékosságai is. Egy idegen világban találja magát, de
megteszi a tőle telhetőt. Később további emberek is felbukkanak a sorozatban,
de ezt most nem árulhatom el, hogy miért. Azt kell, hogy mondjam, az egész elég
gyakran úgy néz ki, hogy az emberek az idegenek ebben a sorozatban.
A másik pedig az, hogy John új
társai sem a hagyományos egysíkú karakterek. Ugyanis ők nem katonák, nem is
társasági lények Moya (a hajó neve) fedélzetén, hanem szökött fegyencek.
Mindnek meg van a saját történeti háttere és célja, amelyet fontosabbnak tart a
többiek érdekeinél. Ez egyikük egy kék színű papnő (Zhaan), egy családját
elveszítő fiatal katona (D’Argo), egy puccsal leváltott király (Rygel), egy
kitagadott Békefenntartó (Aeryn) és persze a mi földi űrhajósunk (John
Cricthon). A főbb karakterekhez hozzá tartozik Moya, az élő űrhajó, akinek a
belsejében utaznak, illetve a vele szimbiózisban élő Pilóta karaktere is. Az
első évadban csatlakozik még egy állandó útitárs, egy erőszakos konformista
közösségből származó fiatal lázadó lány (Chianna) személyében. Később persze
még újabbak is felbukkanak, míg mások távoznak. A történet folyamán a
karakterek között hol béke, hol belviszály dúl, mert ennek a vegyes csapatnak
nincsen vezetője és mire a bizalom kialakul, addigra ez a kaotikus helyzet személyes
tragédiákba torkollik. A Farscape ugyanis a sci-fi vonások mellett egy
alapvetően egy karakterközpontú drámasorozat is egyben. Jó példa erre, hogy
egyik epizódban a szeptember 11.-i eseményekről is beszélnek. Nos, de akkor
lássuk a főbb erényeket a hosszúra nyúlt bevezető után!
I. Viselkedés
Az egyik fontos dolog, hogy a
Farscape nem egy steril világ, mint más sci-fi sorozatokban. A producerek alapvetően
a Star Wars bárjelenetét szerették volna átültetni egy hetenként adásba kerülő
sorozatba. Az egész hajó ugyanis egy rakás piszok. Ugyanis ha egy karakter
megsérül vagy erőszakos lesz, akkor köpnek, böfögnek, hánynak, héliumot
szellentenek. Van amelyik szeret fürdöni, van amelyik nem. Hány olyan sci-fi
világgal találkozhattunk idáig, amely azzal foglalkozik, hogyan kell pisilni,
amikor egy idegen lény szállja meg a testedet? Ráadásul a Farscapenek meg van a
saját káromkodásai, amelyeket ráadásul a tényleges szókapcsolatokba építenek
bele. Ilyen például a gyakran hangoztatott „frell”, amely a „fuck” angol szónak
felel meg. Tehát „the frelling ship” valójában „kibaszott hajót” jelent, de ezt
persze csak az érti, aki ismeri ezen szavak igazi jelentését. Tehát a
karakterek, legyen szó katonáról, harcosról vagy éppen űrhajósról,
előszeretettel alkalmazzák ezen kifejezéseket, amelyet máshol nem lehetne. Ez
azonban nem jelenti azt, hogy a sorozat az alpári humorra hegyezné a hangsúlyt,
egyszerűen csak valósabbá akarták tenni ezzel az egészet.
II. Humor
A sorozat a dráma jelleg mellett
azonban sok poént is rejt magában, hiszen az utasok egymás hétköznapi
cselekedeit sem értik igazán. Még a legsötétebb, legrémisztőbb Farscaep
epizódban is ott vannak a derűs pillanatok, az egymondatos benyögések, a maró
szarkazmus. Leginkább John szövegein lehet ezt érezni, aki kedvenc tévéműsorait
is szívesen felemlegeti egy vita közben, melynek humorát csak a nézők értik
meg.
III. Döntések
A Farscape messze túllépte azt a
határt ameddig egy megszokott sci-fi világban a hősöket be szokták dobni,
ráadásul nincs isteni közbeavatkozás, hogy a slamasztikából kikerüljenek minden
alkalommal. A szereplők nehéz döntésekkel szembesülnek, ráadásul olykor nem jól
választanak. Még a főtörténethez kevésbé kapcsolódó epizódokban is van valami
csavar, s a készítők igyekeztek kevés klisét felhasználni. Persze a szokásos
klónozás, tudatcsere vagy éppen időutazás itt is fellelhető, de ez utóbbi
megoldása sem volt szokványos. A cselekedetnek következményei, a győzelmeknek
komoly ára van és ez megint a realitás szintjén tartja a világot. Ráadásul
olyan témákat is feldolgoznak, mint a kínzás, szexuális erőszak, prostitúció
vagy kábítószerek. Még a jónak tekinthető főszereplők múltjában is sötét titkok
vannak és ezért nem is igazi mintaképek. Látszólag ez elszomorító lehet, de
szükséges a karakterek fejlődéséhez, hogy a sorozatos szerencsétlenségek révén
megtalálják a jobbik énjüket.
IV. Karakterfejlődés
Sok sorozatban még ha át is
érezzük a főszereplők érzelmi életét, még akkor is tudjuk, hogy a következő
héten vagy a következő évadban visszatérnek. Aki azt hiszi, hogy minden
karakter megéli a holnapot, az nagyon téved. A Farscapeben, akárcsak a valós
életünkben, az események megváltoztatják a karaktereket. John az első évadban
még idegen volt a világban, a technikákhoz alig értett, de a későbbi évadokra
már megtalálta a helyét. Ugyanígy Aeryn érzelmi elszakadás a Békefenntartóktól
és hozzáállása a csapathoz is fokozatosan változik meg, nem egyik epizódról a
másikra.
V. Színészek
Henson rendkívüli alkotói
szabadságra tehetett szert Sydneyben, amelyre lehet Amerikában sosem lett volna
lehetősége. A stáb munkáján érződik, hogy örömmel csinálták és nem a pénzért
vagy hírnévért. A producereknek olyan színészeket kellett választaniuk, akik
1-2 mondatot is remek hangszínnel tudnak előadni, ráadásul később már olykor a
velük együtt írták a forgatókönyveket. Anthony Simcoe (D’Argo) végig egy
maszkot visel, ezért is lett roppant kiemelkedő a szemeinek játéka. Gigi Edgley
(Chianna) olyan ügyesen játszik a hangjával is, hogy a tolvaj karakterét nem
lehet nem szeretni. Claudia Black játékéról Brian Henson azt nyilatkozta, hogy
„elég csak 10 másodpercig nézni és nem tudod abbahagyni”. S ez valóban így van,
zseniális stábot hoztak össze és még az egy epizódos vendégszerepekre is olyan
tehetséges színészeket találtak, hogy más sorozatok főszereplői nem képesek így
játszani.
VI. Nők
Alapvetően a tévében kétféle női
karaktert láthatunk. Van ugyebár a potenciális áldozat, aki egy férfi általi
megmentésre vár vagy van a másik típus, a „kemény” nő, aki férfiasan, katonásan
viselkedik még tűsarokban is. A Farscape karakterei azonban nem egysíkúak. Nem
finomkodóak, de nem jelenti azt, hogy elveszítették volna a nőisségüket a
cselekedeteik alatt. Zhaan egy olyan anarchista papnő, aki növényként olykor
mérgező spórákat bocsát ki magából és állandóan ügyelnie kell magára, nehogy
ártson a többieknek, ha engedne vad vágyainak. Chianna egy lázadó kamasznak
tűnne az emberek között, aki viszont a törékenység látszatát keltve jut feljebb
a gyakran világi céljai felé. Aeryn pedig katona, nem egy lány-katona, hanem
egy igazi profi, akinek elismerik a képességeit a többiek és úgy kezelik,
mintha csak férfi lenne. Amikor a Békefenntartók megszállják Moyát, akkor
láthatjuk, hogy ő az egyetlen nő közöttük, ami nem véletlen. Máskor persze
ellágyul, de ezt a többieknek a világért sem vallaná be. Tudja, hogy mit akar
és hogy mit hogyan szerezhet meg és ezzel el is jutottunk a következő ponthoz.
VII. Szex
Ez már
érdekesen hangzik, ugye? Ez ugyan nem „Lust in space” („kéjvágy az űrben”)
típusú sorozat, de a karaktereket persze áthatja a nemiség. Persze a vonzerő
eléggé nehezen juthatna át a festett vagy éppen maszkot viselő színészeken, ha
nem lennének tehetségesek. 2000 nyarán például a nyolc legszexisebb női sci-fi
karakter közzé bekerült mindhárom Farscape karakter is és ez nem véletlen,
hiszen egyikük sem mondható a tipikus, arányos szupermodellnek a hollywoodi
dívákkal összevetve. A Farscapeben a karakterek valóban élnek és gyakran
szeretkeznek is egymással vagy egyéb pajzán dolgokat művelnek, mely a harci
jelenetek közötti sikalmlósabb történetvezetést teremt. Zhaan például meztelnül
a napfénytől orgazmust él át, John megvizsgálja Aeryn melleit, amikor egy
baleset miatt tudatot cserélnek vagy éppen Chianna sem riad vissza az
egyéjszakás kalandoktól. Persze minden a jóízlés határán belül marad, nem
mutatnak ténylegesen semmit, de mégis átlépik azt a határt, amely más sci-fi
sorozatokban már kivágásra került volna.
VIII.
Nézőközpontúság
A történetek
befejezése után a legtöbb néző alig várja, hogy láthassa a folytatást. Közben
persze nyitva hagynak olyan kérdéseket, hogy a rajongók maguktól találják ki a
várakozás alatt a folytatást. A készítők igyekeztek minnél kevesenn
technoblablát használni, hogy ez ne rémiszthesse el nőzéket, tehát nincsen szó
fotontorpedókról, interdimenzionális erőterekről, kvantumfázis pajzsokról.
Inkább az egész ilyesmire emlékeztet: „Crichton, most mondom el utoljára, hogy
működik! Felfogtad?”
IX. Regény
Amikor a Babylon5-t befejezték,
számos rajongó szeretett volna hasonló felépítésű sorozatot látni, mivel az egy
rendkívül jól megtervezett sci-fi volt. Tudták, hogy honnan hová szeretnének
eljutni. Ugyanez érvényes a Farscapere is, David Kemper mindig eltervezte, hogy
az évad végére mit kell elérniük. A szerkezet jól felépített és a részek egyre
inkább összekapcsolódnak, nem ritkák a dupla, sőt triplarészek sem. Jó példa
erre a 3.évad, mely ugyan két szálon fut, mégis olyanak a forgatókönyvek,
mintha egy könyv két összefüggő fejezetét párhuzamosan olvasnánk. Egyszerűen
magával ragadó, de ugyanakkor kockázatos vállalkozás is volt, hiszen az emberek
nem feltétlenül értették utána a történetet, ha 1-2 rész kihagytak. Később
sajnos ez lett a sorozat veszte is, mert a nézettség fokozatosan csökkent és
így leállították a 4.évad végén, bár végül az 5.évad helyett elkészítették a
The Peacekeeper wars – Békefenntartók háborúja című kétrészes TV-filmet, amely
a sorozat lezárása is lett egyben.
X. Realizmus
Összességében tehát ezen elemek
teremtik meg a sorozat rendkívüli atmoszféráját, egy fokozatosan kiteljesedő
drámáét az űrben. S bár kétségtelenül vannak benne fantasy elemek, a karakterek
reakciói és interakcióit rendkívül valósak, bár ez a Farscapeben egyben sötétet
is jelent. Amikor szökött fegyencekről van szó, akkor nyilván nem lehet az
életüket fenékig tejfelszerűen leírni. Olykor éhesek lesznek, máskor
hozzájutnak pár luxusholmihoz. Ha a hősök állandóan csak győznének és sosem szenvednének
és tudnánk, hogy mindig megússzák, akkor nem lenne kihívás semmi sem a
számunkra. Így tehát a mély válságból kilábaló karakterek számára minden egyes
kis előrelépés igazi sikerré válik, amelyet mi hétről hétre velük együtt
élhetünk át.
Ben Bowder, a Farscape főszereplőjét alakító színész állandó szereplő lesz az SG-1 9.évadában, így lehet érdemes lenne már a hazai premier előtt a Farscape révén megismerkedni vele. Remélem sikerült ráhangolni
benneteket a Farscape világára, mindenkinek jó szórakozást kívánunk a Viasat3-n
újra adásba kerülő sorozathoz!
Fordította és kiegészítette:
Nováki Ákos Tamás (Platschu)
Forrás:
http://www.farscapeworld.com